Az egyetlen fogorvos, akit eddig Nobel-díjra jelöltek

• 2019-01-08 10:29:06

Bár több esetben is előfordult, hogy fogorvosokat a Nobel-díj kapcsán emlegettek, mindezidáig csak egy szakembert jelöltek a díjra, 1969-ben. Leonard Linkow amerikai fogorvos az implantátumok úttörője volt, és 36 fogászati szabadalom köthető a nevéhez.

Baseball játékosból fogorvos

Leonard Linkow 1926-ban született New Yorkban. A gimnáziumban baseballozott és még a New York Giants is leigazolta. Rádiósként dolgozott az USA légierejénél a második világháborúban, majd a profi baseballkarrier helyett a fogorvosi pályát választotta, és 1952-ben diplomázott a New York Egyetemen.

100.000 páciens

Az első implantátumát már 1952-ben beültette. 36 fogászati szabadalom, sokféle implantátum fűződik a nevéhez, többek között a titánból készülő penge implantátumok. Nemzetközi oktatómunkája mellett 18 könyvet és nagyjából 100 tudományos cikket is jegyez. Karrierje során több, mint 100.000 pácienst kezelt. Ismert volt arról, hogy naponta számtalan műtétet hajtott végre rövid szünetekkel vagy akár szünet nélkül.  90 évesen halt meg 2017 januárjában.

Az implantátumok atyja

Sok kollégája és tanítványa a fogászati implantátumok atyjaként hivatkozik rá. Forradalmasította az implantátumok korai technológiáit, és 1969-ben orvosi Nobel-díjra jelölték. Fejlesztéseit ma is világszerte használják, és nemzetközi kongresszusok és szemináriumok mellett három implantátumokkal foglalkozó intézet is viseli a nevét Olaszországban, Oroszországban és Jamaicában.