Mit lehet tenni, ha érzékeny a foga?

• 2018-10-01 22:12:34

Ha a forró vagy hideg italok, az édes illetve savanyú ételek rendszeres fájdalmat okoznak a fogaiban, vagy akár a hideg levegő is kellemetlen érzést kelt, vélhetően fogérzékenységről van szó. A tünetek lehetnek ideiglenesek vagy tartósak, és okozhatnak enyhe illetve akár erős fájdalmat is. Mit lehet tenni ellenük?

A fogérzékenység általában a fogzománc kisebb-nagyobb károsodására vezethető vissza. A fogzománc egy kemény védőréteg, ami segít a fogak külső behatásoktól való oltalmazásában. Ha sérül, vagy valamiért elhasználódik, az fogérzékenységhez vezethet. Vannak talán, akik ezzel még soha nem szembesültek, mások hajlamosabbak rá. Mit érdemes tenni, hogy minél kevesebbszer okozzon gondot?

Ne mosson túl erőteljesen fogat!

Ha túlzottan rányomja a fogkefét a fogaira, könnyen lehet, hogy nemcsak a szennyeződéseket távolítja el, hanem olyan károkat is okoz, amelyek előidézik a fájdalmakat. Puha fogkefével mosson fogat rövid, gyengéd és függőleges mozdulatokkal!  45 fokos szögben tartsa a fogkefét az ínyhez képest!

Kerülje a savas ételeket és italokat!

Az üdítőitalok, a cukorkák vagy a magas cukortartalmú ételek mind ártanak a fogzománcnak. Érdemes helyettük friss zöldséget és gyümölcsöt vagy sajtokat, esetleg natúr joghurtot nassolni. Ezek elősegítik a nyáltermelést, így támogatva a savak és a baktériumok elleni küzdelmet. A citrusféléket is érdemes más ételekkel együtt fogyasztani, hogy savtartalmuk kevésbé legyen káros hatássala fogzománcra.

Ha savas ételt fogyaszt, várjon utána nagyjából fél órát a fogmosással!

Tartson szünetet a fogfehérítésben!

Az otthoni (vagy akár a rendelői) fogfehérítés is okozhatja a fogak érzékenységét, bár szerencsére általában ez csupán ideiglenes tünet. Egyeztessen a fogorvosával, hogy a kezelés hogyan hat a fogérzékenységére, és hogy jó ötlet-e folytatni.

Használjon érzékeny fogakra való fogkrémet!

Az ilyen fogkrémek általában olyan vegyületet tartalmaznak, ami akadályozza a fájdalom átvitelét a fogból az idegekbe. Napi kétszeri használattal néhány hét alatt csökkenhet a fogak érzékenysége. Emellett használjon minden nap fluorid tartalmú szájvizet fogmosás után, ami pedig erősíti a fogzománcot.

Forduljon fogorvosához!

Ha a fogérzékenysége állandóan fennálló probléma, mindenképpen kérje fogorvosa segítségét! Könnyen elképzelhető, hogy súlyosabb gondokat (például ínybetegséget) jelez, illetve fogorvosa javasolhat olyan kezelést is, ami otthon nem is elvégezhető. Ha a fogérzékenysége csak ritkán okoz fájdalmat, akkor is érdemes a szokásos kontrollnál szólnia róla fogorvosának.